Vocht als oorzaak van veel bacterieproblemen
Dieselmotoren worden steeds verder ontwikkeld. Daarmee worden de motoren ook steeds gevoeliger voor vocht en vuil. Naast het gebruik van de juiste en beste diesel, is het dus van groot belang om ook de brandstoftanks en -systemen schoon te houden en jaarlijks een water- en sludgecontrole uit te voeren.
Vocht is in veel gevallen dé veroorzaker van problemen in brandstoffen. Water en vuil verslechteren namelijk de kwaliteit van de dieselolie.
Water in de diesel kan bijvoorbeeld de volgende problemen geven:
- Filterblocking;
- Problemen met het verbrandingssysteem;
- Aantasting van de tankwand en het brandstofsysteem.
Mogelijke signalen van verslechtering van de diesel zijn onder andere:
- Vermogensverlies van de motor;
- Meer roken of slechter draaien van motoren;
- Sterke vervuilde brandstoffilters of verstopte brandstoffilters;
- Verkleuring van de diesel of vertroebelde diesel.
Verplichte water- en sludgecontrole en tankinspectie
Om verslechtering van de dieselkwaliteit en daarmee problemen te voorkomen, is het belangrijk aandacht te besteden aan de opslagomstandigheden van de brandstof én het onderhoud van de tankinstallatie. Dit begint bij een goede en goed geïnstalleerde tankinstallatie, voorzien van KIWA-certificering. Daarnaast is het belangrijk regelmatig het brandstofsysteem van het materieel te controleren.
Tot slot is het belangrijk jaarlijks de wettelijk verplichte water- en sludge controle (PGS 30) uit te voeren. Nadat de tankinspectie heeft plaatsgevonden, ontvangt u een controlerapport dat u kunt tonen bij controle vanuit bevoegd gezag.